sobota, 23 kwietnia 2011

Pałac w Giebułtowie / Palace in Giebułtów (Gebhardsdorf)

Na samej górze Giebułtowa (wjazd od drogi Gryfów - Jindrichovice) stoi ruina pałacu wybudowanego przez von Uechtritza w latach 1661-65, przebudowywanego w 1760.

[Jawor / Acer pseudoplatanus, pomnik przyrody / listed]



[Dąb / Quercus robur]


"Była to okazała budowla 2-kondygnacyjna, z 3-kondygnacyjnym ryzalitem środkowym, nakryta dachami mansardowymi z lukarnami. Okna prostokątne w opaskach, portal wejściowy półkolisty pod trójkątnym naczółkiem, z wykutym kartuszem" [Słownik geografii turystycznej Sudetów, red. M. Staffa, t. Pogórze Izerskie, A-Ł, s. 201]







Chociaż to, co rośnie wokół pałacu w Giebułtowie, trudno nazwać parkiem, to na niewielkiej przestrzeni znajdziemy tu: dęby, buki, jesiony, jawory, kasztanowce, lipy, żywotniki (tuje), świerki, a kilkadziesiąt metrów dalej masywną wierzbę płaczącą z pewnym przyjacielskim, choć jednak wzbudzającym współczucie psiakiem...



4 komentarze:

  1. Byłem tam na kolonii ok. roku 1956. Zamek był w dobrym stanie. Odwiedziłem go we wrześniu 2016. Ruina, żal ściska.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też byłam tam na koloni w 1976. Odwiedziłam Giebułtów w czasie pobytu w Szklarskiej Porębie byłam bardzo zaskoczona widokiem. Pojawiła się pytanie jak tak można? Jak można doprowadzić do takiego stanu pałac który był odnowiony , który nie został zniszczony w czasie wojny Zniszczyli go kolejni właściciele i władze gminy które nic nie robią w tym zakresie (rozmawiałam z miejscowymi ludźmi) aby tylko pozbyć się problemu.

      Usuń
  2. Pałac rozkradany ,celowo niszczony ,drzewa zabytkowe wycięte. Brak nadzoru

    OdpowiedzUsuń
  3. Najstarsze drzwa wycięte. Pałac niszczony. Brak nadzoru.

    OdpowiedzUsuń